Usein kysytyt kysymykset

Miten otan käyttöön e-laskun kaukolämpö-, vesi- ja jätevesilaskuissa?

  1. Tee e-laskusopimus omassa verkkopankissasi
  2. Valitse verkkopankissasi e-laskun lähettäjäksi Wiitaseudun Energia Oy ja valitse kohta kaukolämpö- ja/tai vesilasku
  3. Ilmoita edellisen laskun viitenumero. Löydät tämän tiedon viimeisimmältä laskultasi.
  4. Voit valita suoramaksun vastaamalla kyllä kysymykseen haluatko, että e-lasku veloitetaan tililtäsi eräpäivänä
  5. Nyt sinulla on voimassa oleva e-laskusopimus ja saat jatkossa laskut suoraan verkkopankkiisi

Paperilaskusi korvautuu yleensä jo seuraavan laskutuksen yhteydessä e-laskulla. Vain alkuperäinen lasku toimitetaan verkkopankkiin ja mahdolliset muistutuslaskut toimitetaan edelleen postin kautta. E-lasku on ajasta ja paikasta riippumaton eli voit vastaanottaa ja maksaa e-laskun verkkopankissasi missä ja milloin tahansa. E-laskuna tulleet laskut myös säilyvät verkkopankissasi arkistoituna myöhempääkin tarkastelua varten.

Miten hyvityslasku palautetaan?

Arviokulutukseen perustuvassa vesi- ja jätevesilaskutuksessa voit saada tasaus- ja loppulaskun yhteydessä hyvitystä, jonka palauttamisessa on käytössä kaksi tapaa.

1. Hyvitys seuraavalle laskulle

Kun tasauslaskun hyvitettävä summa on alle 170 euroa, siirretään se automaattisesti seuraavalle laskulle. Myös tätä suuremmat hyvitykset on mahdollista siirtää seuraavalle veloituslaskulle ilmoittamalla asiasta Wiitaseudun Energian asiakaspalveluun sähköpostilla asiakaspalvelu (at) wse.fi tai puhelimitse 0400 733 311. Hyvitys siirretään automaattisesti seuraavalle laskulle, mikäli tilinumeroa ei ilmoiteta ajoissa.

2. Hyvityksen palautus pankkitilille

Jos haluat hyvityksen omalle pankkitilillesi, ilmoita siitä asiakaspalveluun joko kirjallisesti sähköpostilla asiakaspalvelu (at) wse.fi tai puhelimitse numeroon 0400 733 311. Tilinumero tulee ilmoittaa mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään viiden arkipäivän kuluessa laskun saapumisesta. Kirjallinen ilmoitus saa olla vapaamuotoinen sisältäen ainakin seuraavat pakolliset tiedot:

  • Asiakkaan nimi
  • Puhelinnumero
  • Asiakasnumero (laskusta)
  • Pankki ja tilinumero

Patterit ovat kylmiä eikä lämmintä suihkuvettä tule. Missä on vika?

Kyseessä saattaa olla häiriö kaukolämmön jakelussa. Ensin kannattaa tarkastaa lämmönjakohuoneessa, että kaukolämmön meno- ja paluulinjojen painemittarit näyttävät eri lukemaa. Menolinjassa tulee olla painetta vähintään 0,6 bar enemmän kuin paluulinjassa. Jos mittarit näyttävät samaa painetta, vika on tällöin kaukolämmön jakelussa tai sen saattaa myös aiheuttaa tukkeutunut kaukolämmön lianerotin. Ota yhteyttä Wiitaseudun Energian vikapäivystykseen numeroon 0400 152 966. Jos kaukolämmön paine-ero on riittävä, vika on todennäköisesti rakennuksen lämmityslaitteissa. Tällöin kannattaa hakea apua vianetsintään kaukolämmönsiirtimen ja siihen liittyvien laitteiden käyttöohjeista.

Vesijohdon tonttisulku ei toimi tai sitä ei pihalta löydy. Onko korjaus ja sulun etsintä Wiitaseudun Energian vastuulla?

Tonttijohto ja tonttisulku ovat asiakkaan omaisuutta ja kunnossapitovastuulla ja näin ollen Wiitaseudun Energia ei tee kustannuksellaan korjausta. Wiitaseudun Energia tarjoaa asiakkaille maksullisena palveluna muun muassa tonttisulun uusinnan ja tarvittaessa apua tonttisulun etsinnässä. Hinnastossa on lisätietoa palvelumaksuista.